PHR naděluje pornofolk
Štědrý den je součástí svátků klidu a míru, ale punkový label musí stejně zlobit. Jinak by to v tento
významný čas snad ani nešlo. Už nefrčí uhlí a slupky z brambor, tudíž rabiátům punkový Ježíšek nadělí
zásadní album znojemského písničkáře a flamendra, známého pod pseudonymem Záviš. Pro jeho
neotřelý styl se vžilo označení pornofolk. Což je žánr, z něhož intelektuály berou mory a mravokárcům
se kroutí palce u nohou. Ale kápněme božskou, jde o soudobou lidovou píseň, která vzešla z putyk a
mluvy prostého lidu. Pokud si někdo myslí, že se u zaplivaných výčepů mluví spisovně, a na přetřes
přichází počasí a teorie relativy, tak je s prominutím vůl. 24. prosince, ať již chcete či ne, nadělujeme
na vinylu rebelantský písničkářský opus nazvaný Záviš, syn vojáka.
Lízaly se dvě panenky pod splavem
až jim sanice praskaly čert je vem
Lízaly se dvě panenky na hrázi
libé orgasmy je provází.
Milan Smrčka (1956) alias Záviš je písničkář a básník, který si ve svých textech nebere servítky a
předkládá „lehkost bytí“ tak, jak ji vidí on sám. Skrze alkoholovou clonu a cigaretový kouř. Díky tomu
se mu dostalo nebývalé popularity a jedním z jeho předních fanoušků byl sám božský Karel Gott. Ten
tvrdil, že se v životě tak nezasmál, jako když poprvé viděl Závišovo vystoupení. A poté si pořídil jeho
kompletní diskografii. Mezi Závišovy přátele patří třeba i Ivan Hlas nebo Petr Zelenka. Škarohlídům
samo sebou vadí, že zpěvákovy písně obsahují sprostá slova, expresivní výrazy a hanění všeho a všech
včetně sebe sama. Ale popravdě - to je jejich problém. Záviš jen jezdí s kytarou po koncertech, jejichž
počet mu může kde kdo závidět, a zpívá. Po vystoupení nemá problém s fanoušky posedět na baru a
popít. A oni ho za to milují, neboť je jedním z nich. Je chlápkem, se kterým si můžou společně
zazpívat a zanadávat na příkoří světa kolem nás.
Nejlepší jsou ženy po přechodu
když se hrabou ráno ze záchodu
Nejlepší jsou po přechodu ženský
ty mívají roupy sakramenský
Oblíbený kontroverzí folkař nemá potřebu lhát. Autentičnost je přesně to, co jeho projevu dodává
grády. Skutečně je synem vojáka z povolání, narodil se v malé vesničce kousek od Znojma a svou
první desku vydal samonákladem ve 42 letech. Než se začal živit hraním, pracoval jako řidič sanitky,
traktoru, trafikant, prodejce klobás nebo umýval nádobí. Prosadil se zdola, bez prošlapávání cest a
poklepávání po zádech. Tématy písní, které je prý schopen napsat během pár minut, jsou často ženy,
samota, smrt, alkohol, pohlavní styk či stáří. To posluchačům nenasazuje růžové brýle a nenutí je
vidět pouze svět úspěšných a bohatých. K tomu si přidejte charakteristický Závišův zjev prošedivělého
seladóna z nádražního bufetu s tváří vyžilého květinového dítěte, a je nad slunce jasné, že tohohle
týpka můžete buď srdceryvně milovat, nebo z duše nenávidět.
Hledali mě včera večer fízli
hledali mě včera večer fízli
Já však zrovna nebyl doma
Já byl na Červeném mostě
a na něm jsem kouřil prostě
Záviš, syn vojáka je mistrovo třetí album, původně vydané roku 2001, a obsahuje množství skladeb,
které již dávno zlidověly. Je zcela běžným jevem, že písně jako Chcánky, Dvě panenky, Marie, Já na
vojnu nepudu, Ženy po přechodu nebo Narozeniny zplna hrdla řve publikum na jeho koncertech, ať se
již nachází v jakémkoli stavu podroušenosti. Osobně si pamatuji na Závišovo vystoupení na velkém
punkovém festivalu probíhající v dopoledních hodinách, kdy celé stanové městečko sešlo pod
pódium, aby si společně tyto hity zazpívalo, a poté se vrátilo zpět dospat prohýřenou noc. V textech
ale Milan Smrčka nezapomíná ani na Znojmo, kterému je na této desce věnováno výborné blues
Červený most. Ono totiž nic v jeho tvorbě není tak prvoplánové, jak by se na první pohled mohlo zdát.
Album je remasterováno pro vinylové účely a obsahuje celou původní nahrávku. Na černém vinylu a s
fungl novým obalem vychází 24. 12. 2023 u PHR.